Story Best !


Wednesday, January 5, 2011

10 Ikan Prasejarah Yang Masih Hidup Sampai Sekarang

Dulu Amim pernah kongsikan tentang sotong khinzir, hari ni nak cerita sikit pasal ikan pulak. Selalunya ikan-ikan prasejarah dulu-dulu tu orang kata dah pupus. Tak semuanya. Ada juga yang masih lagi hidup sampai sekarang ni!

Jom tengok gambar2 ikan prasejarah yang masih hidup sehingga sekarang. Memang x pernah jumpe ikan2 macam ni . Kalau jumpe pun , mesti takut nak tengok .



Hagfish - macam belut , tapi bukan belut . ada yang kata , mereka memiliki tengkorak tetapi tidak memiliki tulang belakang, dan mereka memiliki dua otak.



Lancetfish - ikan ni tajam! Org panggil ikan pisau . Rahang gigi nya tajam , sirip belakang tu pun tajam .



Arowana - ikan ni boleh melompat keluar dari air untuk menangkap mangsanya seperti burung ngan kelawar. Nama lainnya , 'Ikan Naga'



Frilled Shark - tinggal kat lautan dalam. jarang dijumpai. Selalunya betina lebih besar dari yang jantan.



Sturgeon - Spesies sturgeon terbesar dapat tumbuh hingga 6 meter. Ikan ni tak mengancam manusia.



Arapaima - Predator ini bergerak lambat. Dan mereka perlu bernafas ke udara agar bertahan hidup. Arapaima tidak membahayakan bagi manusia tapi mereka sering diburu untuk daging mereka.



Sawfish - “Gergaji” mereka merupakan senjata dan organ sensorik, ditutupi pada elektro-sensitif pori-pori.



Alligator Gar - Macam buaya kan! Dia mempunyai rahang panjang, dengan bersenjatakan dua barus gigi tajam. Ikut kajian , diorang katalah ... Ikan ni adalah ikan yang tertua setakat ni.



Polypterus Senegalus - Selalu orang akan panggil belut dinasour sebab sirip dia macam dinasour ada duri bergigi .. Tapi bukan spesis belut pun. Nama je. Ikan ni sering dipelihara. Ikan ni jugak boleh bertahan keluar dari air kalau kita keluarkan dari akuarium.



Coelacanth - biasanya ditemukan dalam perairan gelap. Walaupun jarang ditangkap, raja ikan laut ini sangat terancam populasinya.



p/s: jangan tanya Amim nak dapatkan ikan ni kat pasar mana ye..... :D



.

Cerita Lain :

Komen Menggunakan Facebook


10 comments:

Lagi Cerita Menarik :

Copyright Amim Blog